A biciklivel kapcsolatos leghülyébb kérdések, avagy amit nem mertél még megkérdezni......
Létrehozta: herika | 2007-11-06 08:16:45-kor
A cím Arion után szabadon :-) a lényeg ugyanaz. Hozzá nem értő kérdések a bicikli(zés)ről.
Reklám nélkül:
Gyakorlatilag bármilyen bringás kérdésre megtalálhatjátok a választ, csak egy kis időt kell szánni a keresésre.
Boltok közül:
http://www.xfactornet.hu/index.php?modul=hirek
Mindegyiket próbáltam, különösebb gond nélkül.
Az elsőben csak akkor küldik el a csomagot, ha minden rendelt tétel megérkezett, úh. ha nincs raktáron, akkor néha várnod kell.
A másodikban figyelni kell a méretekre, mert egyszer 29"-es kereket hoztak nekem 26"-os helyett (természetesen nem mindegy...), de szó nélkül cserélték.
MTB-nél (monti) inch-ben adják meg a méretet 16"-től 21"-ig és szintén a felsőcső hosszát jelölik. Ennél úgy érdemes kipróbálni a méretet, hogy átlépsz a váz felett, de nem ülsz rá a nyeregre, hanem állsz a két lábadon. Ha a felsőcső és a mogyik között kb. 3-5 cm-nyi hely van és még meg tudod emelni úgy az első kereket, hogy nem veri le azonnal a golyókat, akkor kb. jó. Ez azért van így, mert az MTB-ről néha le kell ugrani és akkor nem túl egészséges beverni a zacsit! :-) Nőknél ez egy kicsit nagyobb, mert ott a felsőcső alapból jobban ejtett viszont a fejcső kicsit magasabban van az alkat miatti eltéréseket kompenzálva.
A vázméretek országúti és trekking gépeknél cm-ben van megadva és a felsőcső hosszát jelölik. Itt nem működik a fenti módszer, mert az országútik felsőcsöve legtöbbször vízszintes, a trekkingnél pedig általában csak közelítő eredményt ad, mert ott sokszor változtatható a kormány magassága és dőlésszöge, amivel lehet játszani.
A pulzusszám esetében a kerékpáros mindig alacsonyabb azonos intenzitáson kb. 5-15 ütés/perccel, mint futásnál, amin először nagyon meglepődtem, de mégis igaz.
Az izmok közül pedig gyak. minden dolgozik valamilyen szinten, főleg MTB-nél, de általában pont arra kell törekedni, hogy minél inkább a vádli-comb-far combó dolgozzon és a lehető legkevesebbet a derék, hát, váll és kar. Ha erre nem figyelsz, akkor elkezded rángatni felsőtestből a bicajt és romlik a hajtáshatékonyság. Ha fáj a derekad, akkor általában a nyereg távol van a kormánytól, ami azt jelenti, hogy egyel nagyobb vázat használsz, de a legtöbb nyereg már állítható vízszintben előre-hátra is.
Szia Zsófi! Nagyon sok olyan kerékpárt lehet találni amin egyenes derékkal lehet ülni, és nem mindegyik "nagymama" bicikli. :) Nézz körül nagyobb kerékpárboltokban, szinte minden gyártónak van ilyen a kínálatában. Az áruk is változó, de 30e-40e körül már nagyon szépeket kaphatsz.
Előzmény: antokzsofi (52)
Előzmény: Sneci-ke (53)
Szia Zsófi!
Talán a városi (city) és a kemping bicikli olyan, ahol nem kell annyira előredőlni. Rákerestem netem, hogy lehet-e még egyáltalán kemping bicajt kapni, itt találtam: http://www.bicaj.hu/citybike.html (de lehet, hogy máshol is kapható, remélem, ez nem számít rreklámnak)
Létezik egyébként chopper-bringa is: www.ambringa.hu (asszem, irtó drága)
Üdv.
Sneci
Előzmény: antokzsofi (52)
Sziasztok!
Gyerekkoromban volt utoljára saját bringám.
Ma a fiaméval mentem kb. 4 km-t, és a lumbágós derekamnak nem igazán tett jót.
Az ilyen enyhén előrehajlós mutatványokat nem szereti a derekam( pl: porszívózás, mosogatás is ilyen)
Valamit rosszul csinálok? A kezeimre terhelem a felsőtestem súlyát, akkor meg a csuklóm fárad el irtó hamar.
Vagy csak türelmetlen vagyok és azt hiszem, hogy a biciklizés olyan, mint 20 évvel ezelőtt?
Gondoltam veszek magamnak is egy bringát, hogy tudjak a srácokkal tekerni, de !!!
Nem versenyezni szeretnék, csak itt a nyár... és mennénk időnként a családdal bringázni, és ez nem olyan extrém dolog.
Lehet olyan bringát kapni, ahol egyenes háttal vagy hátradőlve lehet tekerni? Chopper-bringa létezik?
Segítsetek!
Zsófi
Igazi bringásokat kérdeznék, nem olyat mint én. Csak akkor ülök bringára ha mennem kell valahova. (Kivétel '98 24órás verseny)
30 km/h-s tempóhoz jó a 130-as pulzus?
Lásd mai edzéseim.
Nem merek patentpedált venni,mert így is ferdeszemmel néznek rám,ugynis úgy nézek ki mint akit vernek-a férjem azt mondta hogy egyszer tényleg elfenekel emiatt!Én folyton beverem,beütöm,nekimegyek,lehorzsolom,felsértem magam,a keddi borulás óta van egy nagy mostmár sárgás lila folt a pocakomon a két térdem mélylila.Attól félek gyalázatosra töröm magam vele!!!!
Az én pedálom kaucsuk pedál.....
Egyébként köszi a tanácsot!
Előzmény: pirgelman (46)
1. vegyél beakasztós pedált, utána majd nem akarsz többet taposóssal tekerni, és a bicajról sem akarsz leszállni. ég és föld, egy másik jármű!
2. szerintem mindegy, milyen cipőt veszel, nekem legalábbis mindet széjjelnyírta a fémpedál. Általában ezért a leharcolt futócipőimben tekertem, amíg ilyesfajta pedálom volt. Esetleg a cipőcsere helyett vehetsz egy másik pedált, amin nem olyan agresszívek a rücskök. Persze így majd jobban fog csúszni rajta a lábad. Úgyhogy mégis inkább vegyél patentpedált
Előzmény: Házisárkány (45)
Más:mivel egyszerre mennek tropáraa cipőim:milyen csukát ajánlotok bicajozáshoz:montim van,nem beakasztós pedállal,és sokszor megyek terepre!
Hogy legyen ok a röhögésre:nem terepen szedem össze a pereceim többségét!!!!
Én hallgatok zenét,illetve rádiót-a telefonomban van mindkettő- bicajozás közben,pedig országúton tekerek.....
A zene halk,és egyébként is hallom a körülöttem lévő zajokat.....
Nekem így jó,ha valaki keres telefonon munka ügyben,akkor tudok vele pár szót váltani....
Tulképp amit írtok, a zenével kapcsolatban, igaz. De én mégis. Viszont, akkor sűrűbben nézek körbe. Előre is jobban figyelek, hátra is gyakrabban nézek. A hangerő már alapból halk, s csak háttérként szól a fülembe.
De ha bolyban tekerünk, akkor nem hallgatom. Akkor beszélgetés van:-))))
Így is életveszélyes országúton tekerni , van bőven ez ügyben "élményem" , szóval kicsit sarkosabban fogalmazva őrültség zenét hallgatni az országúti forgalomban ! !
Télen a görgőn , vagy a szobabicajon én is szoktam !
Előzmény: gergő (39)
Edzőm javaslatára holnap a kékes csúcsfutásra bicóval megyek le, hogy az milyen tekerés lesz?
Normál sörözös:-) 6-kor indulok, remélem odaérek a rajtig. Tényleg jó az ábra. Köszönjük.
Hali!
Kerestem,de végül itt lyukadtam ki:biciklizés közben mely mozgásra mely izmok dolgoznak,hogyan lehet ezt fokozni,milyen lesz a végeredmény,stb.
:)
Tudom,állapítsam meg érzésre,de:engem anatómiailag is érdekelne,esetleg képekkel illusztrálva.
Köcc,
Móni
húúú, dejó, hogy ezek itt vannak, pont most akartam megkérdezni.
köszi én is Getz
f
Előzmény: Getz (28)
Még egy kis segítség a stucni hosszának - megközelítő - meghatározásához (alábbi ábra szerint):
Lábhossz* | "S" | "R" | "D" |
75-78 cm | 4-6 cm | 47-51 cm | 5-6 cm |
79-82 cm | 5-7 cm | 50-54 cm | 6-7 cm |
83-86 cm | 6-8 cm | 53-57 cm | 7-8 cm |
87-90 cm | 7-9 cm | 56-60 cm | 8-9 cm |
* ágyékmagasság, pedálszéles állásban a "lábközépig" mért távolság
(szintén csak országútihoz használható adatok)
Előzmény: Odemas (33)
Szerintem a nyereg jó helyen van. A stucni hagyományos, de igazából a hosszával van probléma nem a magasságával. Mindeképpen lecserélem, csak eddig nem tudtam, hogy milyen magasságban kell lennie a nyeregtől. Akkor ez alapján nem hibázok nagyot, ha olyat veszek ami 6 cm-rel lesz mélyebben a nyeregnél.
Köszi
Előzmény: Getz (32)
A nyereghez képest, és a testmagasságodtól függ a kormány magassága. A 180 esetén a klasszikus beállítás szerint a kormány elméletileg 6-7 centivel mélyebben kell legyen (képen "D"). Feltétele, hogy a nyereg jól be van állítva (nyújtott láb, térd-lábfej pozíció). Milyen a stucni hagyományos országúti, vagy A-Head? (utóbbi esetén hézagoló gyűrűvel is emelheted valamennyit, ha elég hosszú a villanyak)
Testmagasság | "D" |
= 163 cm | 0-2 cm |
163-173 cm | 3-6 cm |
173-183 cm | 4-8 cm |
183 cm | 6-10 cm |
(MTB-geometriájú vázhoz a fenti beállítások nem alkalmazhatók)
Előzmény: Odemas (30)
Meg tudná nekem valaki mondani, hogy milyen szögállású stucnit vegyek az országútimra?
A vázam 58-as méret, és szerintem egy kicsit nagy a 180 centimhez. Ebből kifolyólag a nyereg viszonylag alacsonyan van.
Én úgy gondolom, hogy annak kell nagyobb szögállású stucni, akinek magasabban van a nyerge, hogy ne keljen annyira görnyednie. Igaz ez?
Ja igen, a jelenlegi túl hosszú, azért akarom lecserélni.
Előre is köszi!
Azazello: a szakirodalom szerint országútival ~80-100 a verseny-fordulat, montinál ennél lényegesen alacsonyabb akár 60+
Taposás: célja a pedálerő növelése. Két változatról olvastam: 1. (CTS) mérsékelt sebességről indulva, nagy áttételen (nagy tárcsa – 2-3. kis fogsor ) 4-12*15-20 másodperc hosszan teljes erőből nyomni a pedált. A nagy erőkifejtés miatt célszerű közben teljesen megállni, pihenni. 2. erőnlétnek megfelelő, még nem túl, vagy enyhén nehéz áttételről indulva ~80 pedálfordulatról 3-4*10-12 másodpercig hirtelen felpörgetni a pedált – akár 150 rpm fölé- és 1-2 perc normál tekeréssel kell átvezetni. Lehet kiállásból is kezdeni. Több 3-4-es szériát is lehet csinálni, ilyenkor célszerű közben 20-30 perc kisebb intenzitású gyakorlatot végezni. (ez utóbbi gyakorlatot montisoknak kifejezetten ajánlják)
Tempó tekerés: alacsony pedálfordulaton (70-75 rpm), az áttételt az aerob zóna felső határa alá, és a tempó tartásának megfelelően kell beállítani. Az edzéshossz: 20-120 perc folyamatos tekerés.
Normál tekerés: felülsz a bringára és normálisan tekersz…
(A technikai adatok országúti bringára vonatkoznak. Monitnál az áttétel, a tányér és a fogaskoszorú fogszáma is nagy mértékben eltérhet. Az edzés megtervezésénél ezeket is figyelembe kell venni.)
Getz, ez tényleg tök jó, köszönjük!
Viszont: 120-as fordulatszámot tartani? Huh... Látszik, hogy még zöldfülű vagyok ebben a sportágban. Ebből következően feltenném azt az - amatőr - kérdést, hogy ugye elvileg mindenkinek kialakul egy ideális pedál-fordulatszáma, amin kényelmesen tud hosszú távon tekerni, s ezt a különböző sebességeken, domokon-hegyeken az áttétel változtatásával tanácsos megtartani. Tehát kb. mennyi az így javasolt fordulatszám? Olyan 80-90 körül mondjuk ne aggódjak, hogy helytelen tempóhoz szoktatom magamat? Köszönöm.
Előzmény: Getz (25)
Mariann: természetesen aerob felső határa, legalább az edzésidő ~95%-ában, de át is lehet lépni anaerob zónába is - egy kicsit ~5%.
Gyors pedálozás: pedáltechnika hatékonyságának növelése. Kis ellenállású fokozatban (15-18 fogsor) 90-108 pedálfordulatról indulva a fordulatszám növelése. Két perc után 18-20-as fogsoron a 108-120-as fordulat elérése és tartása (az edzésidő 5-10 perc). A csípő mozdulatlanul tartásával, lehetőleg oldalirányú mozgás nélkül kell végezni. Rögzített cipő (patent – SPD, Look, stb…) esetén figyelni kell a pedálhúzást is.
Izomfeszítő résztáv: serkenti gyors izomrostok - pl. a quadricepsz - fejlődését, ami az emelkedők hatékonyabb leküzdéséhez szükséges. Komolyabb térdproblémák esetén ellenjavallt edzéstípus. Végrehajtása: hosszú mérsékelt, 5-8%-os emelkedőn, vagy görgőn 1-2 centivel megemelt első kerékkel kell végezni. Alacsony pedálfordulaton (50-55 rpm), és nagy áttételen (nagy tányér – első 4 kis fogsoron), 2-4*5-12 perces intervallumban, közbenső pihenő az intervallum fele.
Regeneráló tekerés: a szervezet a regeneráció alatt alkalmazkodik az edzés során alkalmazott terheléshez. Előnyei: a véráramlás elősegítése az izmokhoz, az izomfájdalmak enyhítése, de ezt sportolóknak nem kell tovább fejtegetnem. Végrehajtás: kis intenzitás, alacsony fordulat és pulzus.
folyt.köv.
Getz ez nagyon jó, engem is érdekel, úgyhogy várom én is a folytatást! :)
Viszont az állóképességi edzésnél írod, hogy magas pulzusszám. Ha magas a pulzuszám, akkor az már az anaerob zóna, vagy legalábbis az aerob legteteje.
Állóképesség javítás: az aerob állóképesség növelése, általános állóképesség javítása. Hatása: a lassú izomrostok növekedése és erősödése, a hajszálérrendszer fejlődése, az mitochondrium-termelés növekedése (energiatermelő sejtszerkezetek), a szíven áthaladó vérmennyiség növekedése, javuló testhőmérséklet-szabályozás, javuló légzésfunkciók. Folyamatos 85-95 pedálfordulat, magas pulzustartomány.
Erő start: a pedálra kifejtett izomerő növelése. Hirtelen kiállással, teljes erőből kell végrehajtani, max. ~12 mp-ig szabad végezni.
Fix sebesség: egyenletesebb, hatékonyabb pedáltechnika, lábsebesség növelése, a láb erejének fejlődése. Végrehajtása: felejtsd el a váltót és közepes tányéron és ~15-ös fogsoron hajts, vagy vegyél single speedet/fixit .
(Remélem erre gondoltál, mert akkor később folytatom, ugyanis kint kitűnő bringás idő van. Forrás: mivel alapból én sem vagyok ilyen okos, ezért igénybe vettem a CTS féle Csúcsformában című könyvben leírtakat is.)
Előzmény: Skam (21)
Na itt egy alapkérdés: mit jelentenek pontosan és mire jók (úgy értem, mit fejlesztenek) azok a bringás edzéstípusok, amik itt alapértelmezésben meg vannak adva?
Van valakinek tapasztalata Merida Rode bike-kal kapcsolatban? S mit gondoltok ezekröl a boltorol, weboldalakrol - megbizhatoak? mik a tapasztalatok? - canga.hu; kerekpar.hu; speedbike webshop. köszi
Előzmény: Limonade Joe (17)
Csigusz!
Érdekes mód én is egy hasonlót néztem ki. A KTM Life Speed a cél, de ha az anyagiak úgy alakulnak akkor marad a Merida.
Előzmény: herika (16)
Végül egy ismerőssel, aki ismeri a varázsszavakat (marokváltó, acera, alivio...stb) elmentünk egy-két boltot megnézni. Ő is pont ezt a Meridát ajánlotta elsőre, de nem is volt méret, meg - ember tervez, jó kereskedő végez - elcsábultunk, így egy KTM LIFE ONE várja a garázsban, hogy a karácsonyfa alá gurulhasson. :-)
http://ktm-bikes.hu/index.php?site=life_one
Illetve nem is egy, hanem kettő, mert a Jézuskát is sikerült rábeszélni a tavaszi közös biciklizésre:-) Szóval kissé kiköltekeztünk, de ha belegondolok hány család költ most Karácsony előtt ennyit vagy még ennél többet új TV-re....
Előzmény: Getz (8)
Te! Atom!
Az nem is igazi bringás. Motorozik. Bár mostanában rendesen futogat, amit a javára lehet írni. :))
Előzmény: atom (14)
"hmm. melyik szomszédra is illene most gondolnom? nem ugrik be. "
Én keveredtem össze, vagy kedvenc szerverünk? Bocsánat ezerrel, ez Joe-nak szólt volna. Remélem, ő még megismeri kedvenc szonszédját
Előzmény: pirgelman (13)
Pedig én ismerek ám valakit a szomszédságodban, aki penge bringából! Bemutassalak neki?
Az 54 a vázméretre utal, centiméterben. A 26 a felni átmérőjére, hüvelykben. Amit máskor meg milliméterben adnak meg (outiknál).
Én még régebben ezt a site-ot találtam egészen kellemesnek outi méretezésre, akkor még nem kellett hozzá regisztrálni, de az is igaz, hogy a regisztrálás után (amikor később kellett) egyetlen kéretlen levelet se kaptam tőlük. Rég jártam ott, nem tudom, változott-e a site. De ha rákeresel a gugliban, ezermillió találatot kapsz méretezés-ügyben :-).
Előzmény: pirgelman (10)
nekem 54-es bicajom van, és 175 cm vagyok. Szóval neked kb 54-56 lehet jó, de ez testalkattól is függ, nem csak testmagasságtól. Hogy mi alapján döntsd el, azt sajnos nem tudom megmondani, mert nem értek hozzá én sem :-)
Viszont én semmiképpen nem venném meg ezt a bringát. Elnézést a megfogalmazásért, de ez kb a 20000 ft-os teszkósmonti országúti megfelelője. Ha ennyi pénzt szánsz rá, akkor vegyél inkább egy acélvázas használtat 40-50 ezerért, és egy szervízben kicserélik, ami nagyon kopott rajta még 10-15-ért. 100000 alatt nem érdemes új országútit venni, ennyi pénzért egy 1-2 kategóriával jobb használtat kapsz, amivel milliószor jobban jársz. Legalábbis én így gondolom.
pl itt: http://piacter.bikemag.hu/showcat.php?cat=56 néha kincseket lehet találni.
Előzmény: Limonade Joe (9)
Kerékpáros fronton annyira láma vagyok, hogy az leírhatatlan. Kérem homályosítsatok fel, hogy egyes bringáknál a méretet 20-24-26-28 nemtudom én miben adják meg, máshol meg 52-54-56 cm-ben. Ez mit jelent, mi a különbség. És az én uszkve 177 cm-hez mekkora bringát kell keresni?
Én egy Schwinn-Csepel Tourt néztem ki. ~60 ropi. A részletek (amelyek nekem nem mondanak semmit) a következők:
VÁZ: FI ALU 56CM/700C 58CM/700C 61CM/700C FTZ07714-28 FOGASKERÉKSOR; SY20A VÁLTÓKAR | |
|
Ha nem akarsz terepen dagonyázni (pedig, jó is az), akkor egy fitness-cross, vagy - pl. túra célra - egy trekking kategóriást ajánlanék. Konkrét típust nem tudnék mondani, nem akarom más pénztárcájával verni a csalánt...
(belépőszinten elég jó áron van a Merida '07 Crossway 6-SX - 50e Ft)
Előzmény: herika (7)
Országútizom. Leggyakrabban a fék tetején támaszkodva tartom kezem, ez a legkényelmesebb lehet kicsi a vázméetem :) 21éve nyúzzuk egymást.